Diskursus Islam Nusantara dalam Representasi Media Massa

Muhammad Fahmi

Abstract


This study aims to look at how the representation of the Islam Nusantara in the national media in Indonesia, namely Kompas and Republika. The method used in this stu­dy is critical discourse analysis, Theo van Leeuwen, which focuses on how actors are represented in media texts both in the inclusion and the exclusion strategies. This study con­cludes that, first, Kompas tends to support the Islamic dis­cour­se of Nusantara, while Republika tend to reject the dis­course. Further, Kompas represents the ideology of pluralism and nationalism, whilts Republika tends to present a contes­tation between the pros and cons of Islam Nusantara. Those who disagree with Islam Nusantara more represent the ideo­logy of scrituralism, whilst those who pros of it tend to ref­lect traditionalist ideology.

Keywords


media; representation; Islam Nusantara; discourse and ideology

Full Text:

PDF

References


Affan, H. (2015, Juni 15). Polemik di balik istiIah 'Islam Nusantara’. BBC Indonesia. Diakses dari http://www.bbc.com/indonesia/ berita_indonesia/2015/06/150614_indonesia_islam_nusantara.

Ahimsa, P. & Heddy, S. (2001). Strukturalisme Levi-Strauss; Mitos dan karya sastra. Yogyakarta: Galang Press.

Alfian. (1989). Muhammadiyah: The political behavior of muslim modernist organization under the dutch colonialism. Yogyakarta: Gadjah Mada University Press.

Ali, N. (2010, 15 Juli). Ideologi media massa. Kompas, hlm. 4.

Althusser, L. (2011). Ideology and ideological states apparatuses (notes towards an investigation). UK; Whiley-Blackwell Publication.

Amir, P.Y. (2003). Hipersemiotika: Tafsir cultural studies atas matinya makna. Yogyakarta: Jalasutra.

Artz, L., & Kamalipour, Y.R. (Eds.) (2003). The globalization of corporate media hegemony. New York: State University of New York Press.

Asmaradhana, U. (2008). Pengkhianatan jurnalis: Sisi gelap jurnalisme kita. Jakarta Institut Studi Arus Informasi.

Azra, A. (2015, Juni 17). Islam nusantara (1). Republika. Diakses dari http://www.republika.co.id/berita/kolom/resonansi/15/06/17/nq3f9n-islam-nusantara-1 .

Azra, A . (2002). Islam nusantara: Jaringan global dan lokal. Bandung: Mizan.

Bagus, L. (2006). Kamus filsafat. Jakarta: Gramedia.

Baker, R.W. (1999). Indonesia: The challenge of change. Leiden, Netherlands: KITLV Press.

Barton, G. & Fealy, G. (1996). Nahdlatul Ulama, traditional Islam and modernity in Indonesia. Clayton: Monash Asia Institute.

Batubara, S.L. (2007). Menegakkan kemerdekaan pers: Kumpulan makalah 1999-2007. Jakarta: Dewan Pers.

Buya Yahya: Islam Nusantara digunakan untuk tujuan jahat. (2015, September 12). Diakses dari (http://www.fpi.or.id/2015/09/ buya-yahya-islam-nusantara-digunakan.html).

Cangara, H. (2009). Komunikasi politik: Konsep, teori, dan strategi. Jakarta: Rajawali Pers.

Departemen Pendidikan Nasional. (2016). Kamus Besar Bahasa Indonesia. (Edisi ke 3). Jakarta: Balai Pustaka.

Edwin, N. (2015, Juli 04). Ramai di media sosial, ini penjelasan PBNU tentang Islam Nusantara. Detik News. Diakses dari http://news.detik.com/berita/2960280/ramai-di-media-sosial-ini-penjelasan-pbnu-tentang-islam-nusantara.

Eagleton, T. (1991). Ideology: an Introduction. London: Verso.

Gellner, E. (1995). Muslim society. New York: Cambridge University Press.

Habib Rizieq: Inilah kesesatan jemaat Islam Nusantara. ( 2015, Juni 17). Diakses dari http://www.eramuslim.com/berita/analisa/ habib-rizieq-inilah-kesesatan-islam-nusantara.htm#. zV3nbzaI0_IM .

Hardjana, A.M. (1993). Penghayatan agama: yang otentik & tidak otentik. Yogyakarta: Kanisius.

Hartiningsih, M. (2002) Jurnalisme damai: Media massa untuk transformasi sosial. Jakarta, Lembaga Studi Pers dan Pembangunan- Britis Council.

Hidayat, D. N. (2000). Pers dalam “Revolusi Mei”: Runtuhnya sebuah hegemoni. Jakarta: Gramedia Pustaka Utama.

Huda, N. (2007). Islam Nusantara: Sejarah sosial intelektual Islam di Indonesia. Jakarta: Ar-Ruzz Media.

Ilyas, H. (2004). Akar fundamentalisme dalam perspektif tafsir Al-Qur’an’. Dalam A. Maftuh (ed.), Negara Tuhan: The thematic encyclopaedia. Yogyakarta: Multi Karya Grafikahal.

Iriantara, Y. (2005). Media relation: Konsep, pendekatan, dan praktik. Bandung: Simbiosa Rekatama Media.

Ismail, I.Q. (1997). Kiai Penghulu Jawa Peranannya di Masa Kolonial . Jakarta: Gema Insani Press.

Kustiasih, R. (2016, Mei 13). Islam Nusantara, Islam damai untuk dunia. Kompas. diakses dari (http://nasional.kompas.com/ read/2016/05/13/11394491/Islam.Nusantara.Islam.Damai.untuk.Dunia?page=all).

Lentner, H.H., & Haugaard, M. (Eds.). (2006). Hegemony and power, consensus and coercion in comtemporary politics. Oxford: Lexington Books.

McGrath, A. (1992). The challenge of pluralism for the contemporary christian church. JETS 35(3) hlm. 361.

Panuju, R. (2002). Relasi kuasa negara, media massa dan publik: Pertarungan memenangkan opini publik dan peran dalam transformasi sosial, Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Ricklefs, M.C. (Ed). (1991). Islam in the Indonesia social context. Clayton: Monash University Centre of Southeast Asia Studies.

Shaleh, F. (2001). Modern trends in Islamic theological discourse in 20th century Indonesia: a critical survey. Leiden: Brill.

Sulistio, C. (2001) Teologi pluralisme agama John Hick: Sebuah dialog kritis dari perspektif, partikularitas. Veritas, 2(1), 51-69.

Sunarto, K. (2000). Pengantar sosiologi. Jakarta: Lembaga Penerbit FE-UI.

Weber, M., & Swedberg, R. (Eds). (1999). Essays in economic sociology. Princeton New Jersey: Princeton University Press.




DOI: http://dx.doi.org/10.15642/jki.2017.7.1.22-41

Refbacks

  • There are currently no refbacks.




Indexed by:

Creative Commons License
Jurnal Komunikasi Islam (JKI) by http://jki.uinsby.ac.id/index.php/jki is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

View My Stats