Strategi Komunikasi Pemberdayaan Masyarakat pada Perguruan Tinggi Islam

  • Fitri Yanti Universitas Islam Negeri Raden Intan Lampung
  • Eni Amaliah Universitas Islam Negeri Raden Intan Lampung
Keywords: Communication strategy, community development, Islamic university

Abstract

This article discusses communication strategies for community empowerment carried out by universities. In an effort to achieve optimal targets, the role of effective commu­nication is very pivotal. In this case, the right empowerment communication strategy is to place communicators as moti­vators, dynamists, innovators, and facilitators for social change. In this regard, students, lecturers, or companion teams as communicators must be on a par with the commu­nity. It means that communicator and audience, expert and user, and sender and receiver interchange roles in a mutually beneficial two-way interaction through which qualified social empowerment can be reached. The communicator functions as a driving force for the community to be able to realise their potential independently in order to become more empo­wered. This communication strategy is appropriate for the bottom-up intervention model of community empowerment; self-help and togetherness model, integrative-interconnected model, and asset based community-driven development.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Al-Kautsari, M. M. (2019). Asset-Based Community Development: Strategi Pengembangan Masyarakat. Empower: Jurnal Pengembangan Masyarakat Islam, 4(2), 259. https://doi.org/10.24235/empower.v4i2.4572

Andriany, D. (2015). Pengembangan Model Pendekatan Partisipatif dalam Memberdayakan Masyarakat Miskin Kota Medan untuk Memperbaiki Taraf Hidup. (c).

Anwas, O. M. (2011). Kuliah Kerja Nyata Tematik Pos Pemberdayaan Keluarga sebagai Model Pengabdian Masyarakat di Perguruan Tinggi. Jurnal Pendidikan dan Kebudayaan, 17(5), 565. https://doi.org/10.24832/jpnk.v17i5.49

Architects, S. (2012). No Titleענף הקיווי: תמונת מצב. עלון הנוטע, 66, 37–39. Retrieved from https://www.fairportlibrary.org/images/files/RenovationProject/Concept_cost_estimate_accepted_031914.pdf

Arif, W. (2020). Strategi Kepala Sekolah dalam Pembinaan Budaya Religius. Kelola: Journal of Islamic Education Management, 5(1), 69–78. https://doi.org/10.24256/kelola.v5i1.1414

Arifin, B. (2019). Strategi Komunikasi Dakwah Da’i Hidayatullah dalam Membina Masyarakat Pedesaan. Communicatus: Jurnal Ilmu Komunikasi, 2(2), 109–126. https://doi.org/10.15575/cjik.v2i2.4940

Asmawi, M. R. (2005). Strategi Meningkatkan Lulusan Bermutu di Perguruan Tinggi. Makara Human Behavior Studies in Asia, 9(2), 66. https://doi.org/10.7454/mssh.v9i2.124

Atikah; Habsyah, A. A. I. (2020). Interaksi Komunikasi Kelompok pada Komunitas Bogor Runners The Interaction Group Communication of Bogor Runners Community. Jurnal Komunikatio, 6(April), 1–6.

Azizah, S. N., & Muhfiatun, M. (2018). Pengembangan Ekonomi Kreatif Berbasis Kearifan Lokal Pandanus Handicraft dalam Menghadapi Pasar Modern Perspektif Ekonomi Syariah (Study Case di Pandanus Nusa Sambisari Yogyakarta). Aplikasia: Jurnal Aplikasi Ilmu-Ilmu Agama, 17(2), 63. https://doi.org/10.14421/aplikasia.v17i2.1273

Badan Pusat Statistik Provinsi D.I Yogyakarta. (2019). Berita Resmi Statistik. Bps.Go.Id, (27), 1–8. Retrieved from https://papua.bps.go.id/pressrelease/2018/05/07/336/indeks-pembangunan-manusia-provinsi-papua-tahun-2017.html

Djusmartinah, R., Kreatif, P. K., Edukasi, S. K., Gayungan, K., & Menanggal, D. (1980). Kampung-Kampung Kota di Kecamatan Gayungan Surabaya. 167–176.

Dwiyanto, B. S., & Jemadi, J. (2013). Pemberdayaan Masyarakat dan Pengembangan Kapasitas dalam Penanggulangan Kemiskinan melalui PNPM Mandiri Perkotaan. Jurnal Maksipreneur: Manajemen, Koperasi, dan Entrepreneurship, 3(1), 36. https://doi.org/10.30588/jmp.v3i1.87

Edwards, J. S. (2009). Managing Flow: a Process Theory of the Knowledge-based Firm. Knowledge Management Research & Practice, 7(1), 113–115. https://doi.org/10.1057/kmrp.2008.39

Fajar, M. Y., Sadiyah, E. R., Permanasari, Y., Patrimo, P., & Rosadi, A. (2011). Peranan Ibu Rumah Tangga dalam Pemberdayaan Masyarakat melalui Pembentukan Posdaya ( Pos Pemberdayaan Keluarga ). Prosiding SNaPP2011: Sosial, Ekonomi, Dan Humaniora, 113–120.

Hermansyah, & Saputra, A. (2019). Model Interaksi Komunikasi Pembelajaran SD/MI. Urnal Elementary Kajian Teori dan Hasil Penelitian Pendidikan Sekolah Dasar, 2(1), 6–10. Retrieved from http://journal.ummat.ac.id/index.php/elementary%0AVol.

Hidayat, N. (2019). Model Kuliah Kerja Nyata (KKN) Integratif Interkonektif Berbasis pada Pengembangan Masyarakat yang Produktif Inovatif dan Kreatif. Panangkaran: Jurnal Penelitian Agama dan Masyarakat, 2(2), 219. https://doi.org/10.14421/panangkaran.2018.0202-03

Kharismasari, R. (2018). Strategi Penguatan Peran Perguruan Tinggi guna Mewujudkan Ketahanan Bangsa Melalui Tri Dharma Perguruan Tinggi. Prosiding Seminar Nasional, 1(1), 296–304.

Mi, A. (2017). Me Mb. Manajemen Sumber Daya Manusia, 141. Retrieved from academia.com

Mukhlishin, A., & Suhendri, A. (2017). Aplikasi Teori Sosiologi dalam Pengembangan Masyarakat Islam. INJECT (Interdisciplinary Journal of Communication), 2(2), 211. https://doi.org/10.18326/inject.v2i2.211-234

Munif, M. (2016). Pengembangan Pendidikan Agama Islam sebagai Budaya Sekolah. Jurnal Pedagogik, 3(2), 46–57.

Nurhidayah, Y. (2019). Pola Komunikasi Perempuan Pesisir: Studi Etnografi Komunikasi. Communicatus: Jurnal Ilmu Komunikasi, 1(2), 89–108. https://doi.org/10.15575/cjik.v1i2.5060

Prabowo, H. (2010). Knowledge Management di Perguruan Tinggi. Binus Business Review, 1(2), 407. https://doi.org/10.21512/bbr.v1i2.1087

Prasanti, D., & Indriani, S. S. (2017). Interaksi Sosial Anggota Komunitas LET’S HIJRAH dalam Media Sosial Group LINE. Jurnal The Messenger, 9(2), 143. https://doi.org/10.26623/themessenger.v9i2.467

Rizka, M. A., Mujiburrahman, & Faqih, M. (2017). Keluarga Berbasis Posdaya sebagai Upaya Mewujudkan Generasi Emas NTB (Gen). Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat IKIP Mataram, 2(4), 7–22.

Rosyida, I., & Tonny Nasdian, F. (2011). Partisipasi Masyarakat dan Stakeholder dalam Penyelenggaraan Program Corporate Social Responsibility (CSR) dan Dampaknya terhadap Komunitas Perdesaan. Sodality: Jurnal Sosiologi Pedesaan, 5(1), 51–70. https://doi.org/10.22500/sodality.v5i1.5832

Salahudin, N., Safriani, A., Ansori, M., Eni, P., Hanafi, M., Naily, N., … Swasono, E. P. (2015). Panduan KKN ABCD.

Salehudin, A. (2017). Pelaksanaan KKN Berparadigma Integrasi-Interkoneksi dalam Menopang Transformasi Masyarakat (Sebuah Rintisan Pendekatan Participatory Action Research). Aplikasia: Jurnal Aplikasi Ilmu-Ilmu Agama, 16(2), 63. https://doi.org/10.14421/aplikasia.v16i2.1167

Setiawan, H. H. (2009). Partisipasi Masyarakat dan Modal Sosial dalam Pembangunan. Informasi, 14(03), 34–48.

Sopandi, O. D., & Saud, U. S. (2016). Implementasi Knowledge Management pada Perguruan Tinggi. Jurnal Administrasi Pendidikan, 23(2). https://doi.org/10.17509/jap.v23i2.5629

Srirejeki, K., Faturahman, A., Warsidi, W., Ulfah, P., & Herwiyanti, E. (2020). Pemetaan Potensi Desa untuk Penguatan Badan Usaha Milik Desa dengan Pendekatan Asset Based Community-Driven Development. Warta LPM, 23(1), 24–34. https://doi.org/10.23917/warta.v23i1.8974

Sudirno, D., Kholiq, A., Masduki, M., Dani, U., Nahdi, D. S., Mulyani, H. S., & Suparto, L. (2020). Peningkatan Ekonomi Desa Melalui Pengelolaan Lingkungan dan Potensi Desa di Desa Mekar Rahayu Kecamatan Margaasih Kabupaten Bandung. BERNAS: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 1(1), 16–21. https://doi.org/10.31949/jb.v1i1.114

Suraji. (2012). Menetas Jalan Baru Studi Pengembangan Masyarakat Islam: Sebuah Jawaban di Era Globalisasi. JURNAL ISLAMIC REVIEW: Jurnal Riset Dan Kajian Keislaman, 1(1), 49–66. Retrieved from http://journal.ipmafa.ac.id/index.php/islamicreview/article/view/6

Suryana, S. (2018). Peran Perguruan Tinggi dalam Pemberdayaan Masyarakat. Pendidikan Rabbani, 2(2), 368–379.

Syardiansah, S. (2019). Peranan Kuliah Kerja Nyata sebagai Bagian dari Pengembangan Kompetensi Mahasiswa. JIM UPB (Jurnal Ilmiah Manajemen Universitas Putera Batam), 7(1), 57. https://doi.org/10.33884/jimupb.v7i1.915

Triyono, A. (n.d.). Pemberdayaan Masyarakat Melalui Community Development Program Posdaya (Pos Pemberdayaan Keluarga) Pt. Holcim Indonesia Tbk Pabrik Cilacap.

Wahidin, U. (2017). Interaksi Komunikasi Berbasis Media Pembelajaran dalam Proses Belajar-Mengajar. Edukasi Islami : Jurnal Pendidikan Islam, 4(07), 197. https://doi.org/10.30868/ei.v4i07.63

Yanti, F. (2019). Pola Komunikasi Kehidupan Sosial Keagamaan Kawasan Kumuh Kampung Pemulung Kota Bandar Lampung. Communicatus: Jurnal Ilmu Komunikasi, 3(2), 61–78. https://doi.org/10.15575/cjik.v3i2.6379

Published
2021-06-29
How to Cite
YantiF., & AmaliahE. (2021). Strategi Komunikasi Pemberdayaan Masyarakat pada Perguruan Tinggi Islam . Jurnal Komunikasi Islam, 11(01), 104-124. https://doi.org/10.15642/jki.2021.11.01.104-124
Section
Articles