Fesyen Melalui Media Massa sebagai Pemaknaan Simbolisasi Produk Sosial di Kalangan Remaja Muslim

Nikmah Hadiati S.

Abstract


The process of communication in the consumer culture serves to satisfying needs and delivery of meaning. Due to the changing times, the patterns of communication in relation to the meets of human needs are also changing, so is the goal complicated The phenomenon that frequently arises is the communication through advertising. Advertising is a communication process that is intended to express the mes–sage and image that can give meaning to the products. On the other hand, this process also serves to be a facilitator in the process of exchange of meaning that occurs in social communication. This study focuses on the fashion products. In this context, this research, the domain of social communi–cation, serves to explain social interactions that occur during the process of following these developments, including the social meaning of the symbol of the products.
Keywords: social product, meaning, advertising

----------------------------------------------------------------------

Proses komunikasi, dalam budaya konsumen, ber–fungsi untuk pemuasan kebutuhan dan penyampaian makna. Akibat perkembangan jaman, pola-pola komunikasi dalam kaitannya dengan pemenuhan kebutuhan manusia juga ber–ubah, sehingga tujuannya kian kompleks. Fenomena yang sering muncul adalah komunikasi melalui periklanan. Per–iklanan adalah proses komunikasi yang bertujuan untuk mengungkapkan pesan dan citra yang dapat memberikan makna terhadap produk. Di sisi lain, proses ini juga ber–fungsi untuk menjadi fasilitator dalam proses pertukaran makna yang terjadi dalam komunikasi sosial. Dalam peneli–tian ini produk yang menjadi fokus perhatian pembahasan adalah produk fesyen. Penelitian dalam domain komunikasi sosial dalam konteks ini berfungsi untuk menjelaskan inte–raksi-interaksi sosial yang terjadi selama proses mengikuti perkembangan tersebut. Pada gilirannya hal ini juga terkait dengan proses pemaknaan simbol sosial produk itu sendiri.
Kata Kunci: produk sosial, pemaknaan, iklan


Full Text:

PDF

References


Bauerle dalam Rudolf Horbas. 2013, ‘Product Images in Advertising’. Diakses pada 03 Maret 2013 dari http:/www.anglistik.unimuenchen.del-linguistics/adpapers/horbas/horbas.htm#2.

Bergh, B.V., Adler, K. & Oliver, L. tt, ‘Linguistic Distinction Among Top Brand Names’, Journal of Advertising Research Agustus / September.

Cook, G. 1994. The Discourse of Advertising, Routledge, London.

Huber, K. 1987. Image: Global Image, Corporate Image, Marken Image, Produkt-Image, Landberg amLech: Verlag Moderne Industrie.

Leiss, W., Kline, S. & Jhally, S. 1987. Social Communication identitas nasional Advertising, Methuen Canada.

Schloss, Ira. 1981. ‘Chicken and Pickles’, Journal of Advertising Research September.

Thomas, Z., Roberstson, S., & Joan and Scott Ward, Consumer Behavior dalam Leon G.

Schiffman dan Leslie Lazar Kanuk, Consumer Behavior, Third Edition, Prentice Hall Int’l Inc, New Jersey.

Wilkie, William L. 1990. Consumer Behavior, John Wiley & Sons, New York




DOI: http://dx.doi.org/10.15642/jki.2014.4.2.%25p

Refbacks

  • There are currently no refbacks.




Indexed by:

Creative Commons License
Jurnal Komunikasi Islam (JKI) by http://jki.uinsby.ac.id/index.php/jki is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

View My Stats